Program: "Owoce i warzywa w szkole"

oiwsTroska o rozwój fizyczny i stan zdrowia uczniów jest jednym z podstawowych zadań współczesnej szkoły na wszystkich etapach edukacyjnych. To, jak wychowamy młodzież, jakie wyrobimy nawyki u młodych ludzi, będzie potem procentowało. A to zadanie nie tylko rodziców, ale też szkoły. W ramach wieloletniego programu „Szkoła promująca zdrowie” bierzemy udział w ogólnopolskiej akcji „Warzywa i owoce w szkole”, przygotowujemy z uczniami zdrowe posiłki, wzbogacamy ich wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania, czy uczestniczymy w konkursach prozdrowotnych. Koordynatorem i propagatorem programu: „Owoce w szkole” na terenie naszej szkoły jest p. mgr Mirosława Bryk.

Żyj zdrowo i bądź zdrowy!

 

O programie


Cel programu


Program Unii Europejskiej „Owoce w szkole” został powołany do życia jako inicjatywa mająca na celu odwrócenie niekorzystnych tendencji dotyczących zwyczajów żywieniowych dzieci, a w szczególności niewystarczającego spożywania owoców i warzyw.


Głównymi celami programu są trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie oraz propagowanie zdrowego stylu życia poprzez działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym realizowane w szkołach.


Program „Owoce w szkole” jest jednym z narzędzi dostępnych dla szkół, dzięki któremu mogą kształtować i rozwijać prozdrowotną edukację najmłodszych uczniów oraz w rzeczywisty sposób wpływać na ich dietę.

Geneza programu


W Unii Europejskiej nadwagę ma około 22 mln dzieci, a ponad 5 mln z nich cierpi na otyłość. Według przewidywań liczba ta każdego roku będzie rosnąć o kolejnych 400 tys. dzieci. Ważną rolę w zwalczaniu tego problemu może odegrać poprawa sposobu odżywiania, w szczególności spożywanie odpowiednich ilości owoców i warzyw. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca codzienne spożycie 400 gramów owoców i warzyw na osobę, jednakże większość Europejczyków nie osiąga tego celu, a tendencja zniżkowa jest szczególnie widoczna u młodych ludzi. Program Wspólnej Polityki Rolnej „Owoce w szkole” powstał jako jedno z priorytetowych działań Komisji Europejskiej zmierzających do poprawy stanu zdrowia i sposobu odżywiania dzieci oraz redukcji ryzyka poważnych problemów zdrowotnych na późniejszym etapie życia.

Program został uruchomiony w Unii Europejskiej od roku szkolnego 2009/2010. Bierze w nim udział większość państw członkowskich UE, w tym również Polska. Program finansowany jest ze środków pochodzących z budżetu UE (75%) oraz środków pochodzących z budżetu krajowego (25%).
Na czym polega program?


Program ma na celu ukształtowanie wśród dzieci trwałego nawyku spożywania owoców i warzyw, poprzez udostępnianie dzieciom owocówi warzyw oraz specjalne działania edukacyjne promujące zdrową dietę oraz styl życia.
Program skierowany jest do uczniów klas I-III szkół podstawowych. Dzieci otrzymują kilka razy w tygodniu porcje owocowo-warzywne, które spożywają w szkole. Dzieciom udostępnia się:
• świeże owoce (jabłka, gruszki, truskawki),
• świeże warzywa (marchew, paprykę słodką, rzodkiewki),
• soki owocowe, warzywne oraz owocowo – warzywne.
Ponadto szkoły podstawowe uczestniczące w programie realizują skierowane do dzieci specjalne zajęcia o charakterze edukacyjnym dotyczące zdrowego odżywiania.
Minimum wysiłku dla szkoły – maksimum korzyści dla uczniów

Koncepcja programu została opracowana w taki sposób, aby program przyniósł jak najwięcej korzyści dzieciom, a jednocześnie nie stanowił zbyt dużego obciążenia organizacyjnego dla szkoły:
Kilka wariantów udziału w programie – szkoła może wybrać najbardziej dogodną dla siebie opcję, tj.: skorzystać z usług dostawcy gotowych porcji owocowo-warzywnych lub samodzielnie je organizować i rozliczać się z ARR.
• Kształtuje u dzieci i młodzieży nawyk regularnego spożywania różnorodnych owoców i warzyw poprzez zapewnienie uczniom bezpłatnego dostępu do owoców i warzyw, zalecanych do spożycia w codziennej diecie,
• Owoce i warzywa spożywane są w grupie, wśród rówieśników, co sprzyja utrwalaniu się pozytywnych nawyków żywieniowych i przełamywaniu niechęci przed jedzeniem określonych produktów,
• Program stanowić może element różnorodnych inicjatyw edukacyjnych realizowanych w szkole, dotyczących prawidłowego odżywiania oraz zdrowego stylu życia, w szczególności poprzez realizowane w ramach programu obowiązkowe działania edukacyjne,
• Kilka wariantów udziału w programie – szkoła może wybrać najbardziej dogodną dla siebie opcję, tj.: skorzystać z usług dostawcy gotowych porcji owocowo-warzywnych lub samodzielnie je organizować i rozliczać się z ARR.

 

Kącik zdrowia


Styl Życia


Istnieje szereg elementów wpływających na ogólny stan zdrowia organizmu. Rodzaj pożywienia jest jednym z nich. Już od czasów starożytnych funkcjonuje pojęcie „diety” jako stylu życia. Dieta to, zatem nie tylko spożywany pokarm, a także aktywność fizyczna oraz dbałość o odpowiednią kondycję i regenerację organizmu.
Sposób żywienia


Odżywianie się człowieka zarówno dorosłego, jak i w fazie rozwoju jest jedną z funkcji niezbędnych do zachowania życia. Od narodzin aż po schyłek swoich dni organizm ludzki jest w stanie wykorzystać niemal 73 tony pożywienia.
Ilość oraz jakość pokarmu spożywanego dzień po dniu ma zasadniczy wpływ na skład ciała, czyli m.in. na ilość tkanki tłuszczowej, masy kostnej, wody, czy też na ilość białka w postaci tkanki mięśniowej.
Zwyczaje żywieniowe


W przypadku dzieci za rodzaj pożywienia, które trafia na stół, lub za zawartość pojemnika z drugim śniadaniem w szkolnym plecaku odpowiadają rodzice. Mają tym samym możliwość kształtowania nawyków żywieniowych, co jest tym istotniejsze, że obecne dzieci w późniejszym życiu niełatwo będą mogły zmienić swoje przyzwyczajenia. Jeżeli za wzór stawiany jest rodzic, którego dziecko widzi podczas regularnego spożywania np. warzyw i owoców istnieje duża szansa, że powtórzy te zachowanie. W odwrotnej sytuacji – gdy brak prawidłowych nawyków w rodzinie, dziecko ma znacznie utrudnione zadanie, jeśli chodzi o wpojenie sobie zasad zdrowego żywienia. Młodzież szkolna wzoruje się w swoich zachowaniach (tych związanych z wyborami żywieniowymi) w dużym stopniu na grupie rówieśniczej. Z tego względu programy takie jak Owoce w szkole mają bardziej podatny grunt do działania.


Dzieci vs dorośli


Różnica w zapotrzebowaniu na energię pozyskaną z pożywienia uwarunkowana jest wiekowo. W przypadku najmłodszych dzieci, od chwili urodzenia do drugiego roku życia w przeliczeniu na każdy kg masy ciała zapotrzebowanie energetyczne jest największe w związku z bardzo intensywnym wzrostem. Stosunkowo duże zapotrzebowanie energetyczne występuje również w czasie okresu dojrzewania. Przy określaniu wartości energetycznej dziennego jadłospisu należy też pamiętać o poziomie aktywności dziecka. Dziecko bardzo ruchliwe i często angażujące się w różne sporty będzie wymagało większej ilości pokarmu dla zachowania odpowiedniej dla jego wieku masy ciała.
Większość zaleceń żywieniowych stosowanych wobec dorosłych ma swoje odzwierciedlenie w wytycznych wobec dzieci. Podkreśla się przede wszystkim urozmaicony sposób żywienia i codzienną aktywność fizyczną. Urozmaicone żywienie dzieci polega na wykorzystaniu produktów ze wszystkich grup żywności, tj.:
• produktów zbożowych,
• owoców i warzyw,
• produktów mlecznych (mleka oraz ich przetworów)
• produktów o wysokiej zawartości białka (mięsa, ryb, jaj)
• produktów tłuszczowych (m.in. oleju, masła)
Nie należy zapominać o:
• porcji warzyw/owoców w każdym posiłku
• 3-4 porcjach mleka lub jego przetworów dziennie
• 2 porcjach produktów o wysokiej zawartości białka: chudego mięsa, ryb, jaj
Pomimo stosunkowo dużego zapotrzebowania energetycznego u dzieci należy ograniczać:
• słone przekąski,
• słodkie napoje i słodycze

 

Jesteś na dole strony
Joomla template by ByJoomla.com
Wykonanie: mgr in. Lesaw Gutwiski (2012)